Tabelpagina Ziekenvervoer
Om terug te gaan naar de tabelpagina met de zorgkosten en aantallen voor Ziekenvervoer klik hier.
Deze pagina beschrijft hoe het ziekenvervoer (rubriek 9) werd bekostigd en verantwoord in 2022. Deze informatie is van toepassing op het rapport Verdiepende analyses zorglasten Zvw 2017-2021. De toegepaste methodiek van dit rapport met betrekking tot rubriek 9 staat ook hier beschreven.
Om terug te gaan naar de tabelpagina met de zorgkosten en aantallen voor Ziekenvervoer klik hier.
In rubriek 9 staan de kosten die gemaakt worden met betrekking tot het ziekenvervoer in Nederland, welke vallen onder de dekking van het basispakket van de Zvw. Dit behelst medisch noodzakelijk vervoer met ambulance of helikopter en met eigen vervoer/taxi/OV.1 Daarnaast is er de mogelijkheid tot vergoeding van ziekenvervoer via de Wlz en/of de WMO, deze vormen van vervoer worden niet behandeld in dit rapport.
Voor deze rubriek geldt dat de verzekeraars voor deze jaren volledig risicodragend waren via de risicoverevening, maar dat er wel opbrengstverrekening plaatsvindt op het ambulancevervoer via de NZa. Voor beide soorten vervoer geldt het eigen risico. Voor het ziekenvervoer met eigen vervoer/taxi/OV geldt daarnaast een eigen bijdrage. In 2021 was deze verplichte eigen bijdrage €109 en in 2022 is deze €111.
Tabel 1: Totaal geschatte bruto eigen bijdrages voor de ziekenvervoer.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Geschatte bruto eigen bijdrage ziekenvervoer | €8.853.200 | €9.131.713 | €9.297.192 | €8.169.945 |
Ziekenvervoer kent verschillende bekostigingssystematieken. Ambulancevervoer kent budgetbekostiging en heeft sinds 2014 een nieuwe bekostigingsstructuur. Daar waar in de oude bekostigingssystematiek productie een prominente rol speelde, is de nieuwe bekostigingsstructuur voor het grootste deel gebaseerd op de beschikbaarheid van ambulancezorg. De NZa stelt een voorlopig budget vast aan het begin van jaar t. In het najaar van jaar t+1 dienen partijen de nacalculatie van jaar t in. Hiermee wordt het definitieve budget voor jaar t vastgesteld. Tevens vraagt de NZa ook de opbrengsten (gedeclareerde tarieven) op. Hiermee wordt het opbrengstverschil berekend: het definitieve budget minus het totaal van de gedeclareerde tarieven. In december t+2 zijn de marktaandelen definitief en worden de definitieve opbrengstverschillen verrekend. Bij een positief opbrengstverschil (opbrengstoverschot) stelt de NZa per RAV naar rato van marktaandelen per verzekeraar een vereffeningsbedrag vast, waarmee verzekeraars het overschot kunnen terugvorderen. Bij een negatief opbrengstverschil (opbrengsttekort) stelt de NZa per RAV naar rato van marktaandelen per verzekeraar een verrekenbedrag vast.2 De verantwoording van deze verrekening gebeurde altijd op kasbasis en vindt vanaf dit jaar met terugwerkende kracht vanaf 2016 op transactiebasis plaats.
De NZa stelt maximum tarieven vast voor de ambulancevervoerprestaties , deze tarieven worden door de NZa elk jaar geïndexeerd om zo te corrigeren voor economische groei/krimp volgens de beleidsregel Indexering.3 Daarnaast veranderen maximumprijzen soms, omdat bijvoorbeeld meerdere prestaties geïntegreerd worden tot één. Tussen 2017 en 2021 zijn de tarieven met xx% gestegen. Vergoeding van vervoer met eigen auto/taxi/OV gaat via de zorgverzekeraar zoals beschreven in artikelen 2.13-2.16 in Besluit Zorgverzekering.
Hieronder worden de belangrijkste beleidsveranderingen in de periode 2017-2022 beschreven. Voor alle wijzigingen en een uitgebreide omschrijving verwijzen we u naar de beleidsregel huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg van de Nederlandse Zorgautoriteit.
2018
2020
Voor het rapport Verdiepende analyses zorglasten Zvw 2017-2021, welke in 2022 is verschenen, wordt gebruik van gemaakt van declaratiegegevens die verstrekt zijn door de zorgverzekeraars aan het Zorginstituut via Vektis. Ten behoeve van de wettelijke taken worden deze gepseudonimiseerde declaraties gebruikt voor onder meer desbetreffend rapport.
In het tabellenoverzicht zijn de kosten voor de Zvw van 2017 tot en met 2021 te bekijken. Het verschil met deze kosten ten opzichte van de reguliere meerjarentabellen is dat de definitie hoe de kosten verantwoord worden voor elk jaar gelijk zijn aan 2022. Hierdoor wordt gecorrigeerd voor administratieve verschuivingen over de jaren en is het makkelijker om een getrouw beeld te krijgen van de ontwikkelingen vanaf 2017. Op dit moment zijn alle kosten zijn gebaseerd op de ramingen van de zorgverzekeraars uit de vierde kwartaalrapportage van 2021.
Omdat de kosten nog niet uitgedeclareerd zijn, zijn de laatste jaren nog aan verandering onder hevig. Tevens is 2021 (en in sommige gevallen 2020) nog leeg gelaten op de diepere niveaus, omdat er te weinig declaraties zijn.
Voor een uitgebreide beschrijving van de toegepaste methodiek, klik hier.