Tabelpagina Kraamzorg
Om terug te gaan naar de tabelpagina met de zorgkosten en aantallen voor de Kraamzorg, klik hier.
Deze pagina beschrijft hoe de kraamzorg (rubriek 12) werd bekostigd en verantwoord in 2024. Deze informatie is van toepassing op het rapport Verdiepende analyses zorglasten Zvw 2019-2023. De toegepaste methodiek van dit rapport met betrekking tot rubriek 12 staat ook hier beschreven.
Om terug te gaan naar de tabelpagina met de zorgkosten en aantallen voor de Kraamzorg, klik hier.
Op de tabelpagina's van rubriek 12 zijn de zorglasten te vinden die gemaakt worden met betrekking tot de kraamzorg in Nederland. Dit is alle zorg die via kraamcentra en geboortecentra verstrekt wordt en welke valt onder de dekking van het basispakket van de Zvw. Kraamzorg valt onder de basisverzekering en valt niet onder het verplichte eigen risico1. Voor kraamzorg thuis geldt een wettelijk eigen bijdrage per uur. Dit is in 2023 € 4,80. Voor kraamzorg in een instelling zonder medische noodzaak (kraamhotel, geboortecentrum enz.) geldt een basistarief per dag een van € 19 voor de moeder en € 19 per baby. Afhankelijk van de instelling kan daar een bedrag bovenop komen. Dit geldt voor instellingstarieven hoger dan € 137 per dag.
De hoogte van de tarieven voor kraamzorg zijn gebaseerd op een kostenonderzoek uit 2020. De totstandkoming van de maximumtarieven n.a.v. dit kostenonderzoek zijn opgenomen in het verantwoordingsdocument, tarieven kraamzorg 2021. De maximumtarieven worden jaarlijks aangepast met een index voor personele en materiële kosten2. De prestaties kunnen worden verdeeld in kraamzorg, inschrijving & intake, zorg in een geboortecentrum en overige tarieven.
De NZa stelt maximumtarieven vast voor de prestaties binnen de kraamzorg, deze tarieven worden door de NZa elk jaar geïndexeerd om zo te corrigeren voor economische groei/krimp volgens de beleidsregel Indexering3. In 2021 is er een herijking geweest van de maximumtarieven van 2,9%4. Voor kraamzorg prestaties is er tevens de mogelijkheid om max-max tarieven in rekening te brengen: de maximumtarieven kunnen met ten hoogste 10% worden verhoogd5. Dit kan alleen indien de zorgaanbieder en ziektekostenverzekeraar dit overeen zijn gekomen. Naar aanleiding van toenemende druk op de toegankelijkheid voor kraamzorg gepaard met personeelskrapte geeft de NZa per medio 2023 zorgverzekeraars de mogelijkheid om naast de max-max 10% extra tarief af te spreken met kraamzorgaanbieders. Dit is een tijdelijke maatregel om tot een structurele oplossing te komen6. Daarnaast is in 2023 de tariefberekening door de NZa op aanvraag van VWS incidenteel aangesloten op de ramingen uit de Macro Economische Verkenningen van het Centraal Planbureau. Dit geldt zowel voor de personele index als de materiële index7.
Hieronder worden de belangrijkste beleidsveranderingen in de periode 2019-2023 beschreven. Voor alle wijzigingen en een uitgebreide omschrijving verwijzen we u naar de beleidsregel kraamzorg van de Nederlandse Zorgautoriteit.
Tolk
Per 1 januari 2023 geldt een tijdelijke toeslag voor de inzet van een tolk voor de eerstelijns verloskundige zorg.5
Toeslag integrale geboortezorg
Voor het rapport Verdiepende analyses zorglasten Zvw 2019-2023, dat in 2024 is verschenen, wordt gebruik van gemaakt van declaratiegegevens die verstrekt zijn door de zorgverzekeraars aan het Zorginstituut via Vektis. Ten behoeve van de wettelijke taken worden deze gepseudonimiseerde declaraties gebruikt voor onder meer desbetreffend rapport.
In het tabellenoverzicht zijn de kosten voor de Zvw van 2019 tot en met 2023 te bekijken. Het verschil met deze kosten ten opzichte van de reguliere meerjarentabellen is dat de definitie hoe de kosten verantwoord worden voor elk jaar gelijk zijn aan 2024. Hierdoor wordt gecorrigeerd voor administratieve verschuivingen over de jaren en is het makkelijker om een getrouw beeld te krijgen van de ontwikkelingen vanaf 2019. Op dit moment zijn alle kosten gebaseerd op de ramingen van de zorgverzekeraars uit de tweede kwartaalrapportage van 2023.
Omdat de kosten nog niet uitgedeclareerd zijn, zijn de laatste jaren nog aan verandering onderhevig. Tevens is 2023 (en in sommige gevallen 2022) nog leeg gelaten op de diepere niveaus, omdat er te weinig declaraties zijn.
Voor een uitgebreide beschrijving van de toegepaste methodiek, klik hier.